dinsdag 21 april 2009

Verkiezing Voorzitter Klokhuis en Ouderverantwoordelijke, zittingtermijn schooljaar 2009-2010 en 2010-2011.

OPROEP KANDIDATEN

Beste Pitters,

In het Huishoudelijk Reglement van Het Klokhuis hebben we vastgelegd dat om de twee jaar een Voorzitter en een Ouderverantwoordelijke dienen te worden gekozen. Aan het einde van het huidige schooljaar is de zittingtermijn van twee jaar voorbij. Daarom wordt de verkiezingprocedure opgestart.Hieronder volgt een korte beschrijving van de werkwijze en het tijdpad.

De leden van Het Klokhuis kiezen via een stemming (zie Huishoudelijk reglement;paragraaf 4) uit hun midden een Voorzitter en een Ouderverantwoordelijke (OV).
De kandidaten voor de posities hebben tot en met 11 mei de tijd om hun kandidatuur via de website kenbaar te maken. Daarna krijgen de leden één week de tijd om hun stem op één van de kandidaten uit te brengen.
De zittingstermijn is in principe twee jaar, waarna opnieuw verkiezingen volgen. Alle leden kunnen zich opnieuw kandidaat stellen. De taken van voorzitter en ouderverantwoordelijke staan beschreven in het huishoudelijk reglement (op de Klokhuis-blog) en op de blog van de OV.
In afwijking van de stemprocedure voor andere items in Het Klokhuis zal bij de verkiezing de kandidaat met de meeste stemmen benoemd worden. Bij ex aequo eindiging van twee of meer kandidaten zal de beslissende stem door de coordinator worden uitgebracht na overleg met het schoolteam.

Tijdpad.

21 april oproep voor kandidaten via Klokhuisblog
4 mei opening kandidaatstelling op website
11 mei sluitingtermijn kandidaatstelling op website
12 mei opening stemperiode
19 mei sluiting stemperiode

Bij deze roep ik iedereen op die zich kandidaat wil stellen voor het voorzitterschap van het Klokhuis of voor ouderverantwoordelijke om een korte omschrijving van jezelf met foto en de positie waarvoor je je kandidaat wil stellen te sturen aan coordinator@freinetschooldepit.be of persoonlijk aan de coordinator (Ewoud) af te geven. De berichten zullen dan op 4 mei op de website geplaatst worden.

Met vriendelijke groet,

Paul Beckers
Voorzitter Klokhuis

Verslag Klokhuis 16 maart 2009

De voorzitter opent de vergadering en verwelkomt de aanwezige ouders en teamleden. Het voltallige team is vanavond niet aanwezig. Dit komt omdat er op de teamvergadering beslist werd om een beurtrol in te lassen voor de klusdagen en klokhuizen.

De voorzitter overloopt de agenda :

1. Verslag vorig klokhuis
2. Pedagogisch item : ouderparticipatie (deel 2)
3. Rapportage werkgroepen :
3.1. Nieuwbouw
3.2. Communicatie
3.3. Milieu
3.4. Bibliotheek
3.5. Kunst
3.6. Verkeer
3.7. Klasouders
4. Mededelingen schoolteam :
4.1. Freinet-middenschool
4.2. Start evaluatie schoolwerking a.d.h.v. een enquête
5. Rondvraag

Door problemen met de blog blijkt dat niet iedereen de agenda ontvangen heeft.
Ouders die geabonneerd zijn op een blog ontvingen de voorbije 3 weken laattijdig of soms zelfs geen informatie over sommige blogs. Het team is op de hoogte van dit probleem en heeft dit doorgegeven aan Wannes.

1. Verslag vorig klokhuis

Geen opmerkingen of aanvullingen op/aan verslag van 12 januari 2009.

2. Pedagogisch item : ouderparticipatie (deel 2)

Er werd gekozen om het opnieuw over ouderparticipatie te hebben. Vorige Klokhuis-vergadering werden er veel nuttige suggesties en opmerkingen geformuleerd op de gestelde vragen, maar wegens tijdsgebrek zijn die toen niet aan de orde gekomen.

De voorzitter heeft uit de notities van het vorig klokhuis (ouderparticipatie deel 1) een aantal stellingen gehaald. De bedoeling is dat er discussie op gang komt die aanknopingspunten biedt om verbetering aan de school- en/of klaswerking aan te brengen.


Stelling 1 : organiseren van aparte informatieavonden voor allochtone ouders zal de participatie van de groep bij schoolactiviteiten doen toenemen.

Reacties :
• het organiseren van aparte info-avonden of –namiddagen is niet bevorderlijk voor de integratie
• het aanspreken van de allochtone ouders op klasniveau lijkt een betere oplossing
• allochtone ouders zijn niet vertrouwd met de begrippen “atelier, klasoverleg, klokhuis, happening,…”
• blijkt dat de allochtone ouders niet de interesse hebben om betrokken te zijn bij het schoolgebeuren van hun kind(eren)

Ook bij de jongste kleuters blijkt de betrokkenheid klein te zijn. Bij projectafsluitingen (op klasniveau) is er wel een grote groep ouders aanwezig. Maar wanneer er een activiteit gepland wordt, is het vaak moeilijk om deze ouders over te halen om deel te nemen of te helpen. Nochtans spelen zij een belangrijke rol bij uitstappen, klasactiviteiten, kampen, ateliers, etc.

Voorstel : om het sociaal contact tussen de ouders van een klas te bevorderen kan er bv. na een projectafsluiting wat nagepraat of gedronken worden in de pitstop.

Stelling 2 : ouders die niet bewust kiezen voor freinetonderwijs mogen bij inschrijving geweigerd worden.

Reacties :
• een school kan zo’n hoge eisen niet stellen
• het is wel belangrijk dat de ouders goed geïnformeerd worden over ouderparticipatie. Aangezien ouders bij een info-gesprek veel informatie op korte tijd te horen krijgen, gaat er vaak veel verloren.
Vandaar dat het niet slecht is om de nieuwe ouders nadien nog eens extra uitleg te geven over de rol van de ouder in de Pit.
Een ideaal ogenblik hiervoor is de eerste schooldag van hun kind want dan maken zij tijd vrij om hun kind rustig naar school te brengen.

Voorstel : werkgroep snoezelouders oprichten (klasouder, ouderverantwoordelijke en andere ouders) die op elke instapdatum ’s morgens een uurtje de nieuwe ouders welkom te heten met koffie/thee en gebak en hun uitleg geven over ouderparticipatie. Nieuwe ouders hebben meestal veel vragen over hoe het er op school aan toe gaat. De ervaring leert echter dat het prettig is voor nieuwe ouders als zij opgevangen worden door ouders die ooit ook met hun kind door dezelfde deur naar binnen stapten en die met vergelijkbare vragen rondliepen.

Stelling 3 : ouders die meehelpen bij klasactiviteiten dragen zelf verant-woordelijkheid voor hoe zij dit aanpakken

Reacties :
• ouders moeten duidelijk weten waar hun grens is
• het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken vooraleer te beginnen (leerlingen, leerkracht, ouders)
• na de activiteit moet er een evaluatie gemaakt worden

Bijkomende stellingen :

a. Wat als het in de klas misloopt en de leerkracht het niet meer onder controle heeft?

Reacties :
• als ouder hou je je dan beter op de achtergrond
• indien je als ouder opmerkingen hebt, hou je die voor jezelf en bespreek je de situatie nadien met de leerkracht
• wanneer je als ouder zou ingrijpen zal dit raar overkomen bij de kinderen want zij kunnen dit niet plaatsen. Het gezag van de leerkracht wordt dan ondermijnd.
• klassikale momenten staan onder leiding van de leerkracht

b. De klas is verdeeld in verschillende groepjes waarvan er 1 door een ouder begeleid wordt. Het loopt helemaal mis, de leerkracht krijgt geen controle over de klas en de ouder reageert kwaad.

Reacties :
• het is belangrijk om vooraleer van start te gaan afspraken te maken en regels vast te leggen zodat er voor alle partijen duidelijkheid heerst over wat van hun verwacht wordt

Besluit :
• preventief duidelijk spelregels bepalen en meedelen
• op klassikaal niveau heeft de leerkracht de leiding en treedt de ouder als participant op
• wanneer ouders een groepje van kinderen toegewezen krijgen, zijn zij verantwoordelijk voor de kinderen die in hun groepje zitten
Na de activiteit wordt er door de leerkracht en deelnemende ouders een evaluatie gemaakt.
Dit besluit zal vanaf nu door het schoolteam uitgevoerd worden.

Pauze

3. Rapportage werkgroepen

3.1. Nieuwbouw

In mei moet het masterplan klaar zijn. Het schoolteam van de Pit kiest bewust voor het concept van Brede School omdat het goed aansluit bij het Freinet-onderwijs.
Een Brede school kan kort omschreven worden als een samenwerking in een netwerk van partners. Het kan gaan om een samenwerking tussen scholen, kinderdagverblijven, kinderen, volwassenen, senioren, … Het doel is een meerwaarde creëren voor alle betrokken partijen. (www.bredescholen.be)
De werkgroep Nieuwbouw is bezig met het brede-school-concept vorm te geven, in functie van (plaatselijke) omstandigheden en noden.
Het GO! heeft beslist om 2 miljoen euro te investeren in 2 nieuwbouw-projecten waar wonen kan samengaan met onderwijsactiviteiten. Uiteraard moet er aan een aantal voorwaarden voldaan worden :
• het moet gaan om methode-onderwijs
• het moet kunnen binnen de stedenbouwkundige randvoorwaarden van het schooldomein (de goedkeuring moet vrijwel onmiddellijk verkregen worden zodat het project zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden)
• er moeten voldoende private ontwikkeling mogelijk zijn

De Pit voldoet aan alle voorwaarden.
In de Brede School komt er een minicrèche en een muziekschool. De muziekschool opent in september 2009 haar deuren en zal ook naschoolse activiteiten organiseren waaraan de Pit-kinderen kunnen deelnemen. Er wordt muziek aangeleerd op een speelse manier (Suzuki-methode).
Daarnaast worden er ook appartementen gebouwd (+/- 20). Tussen de school en de bewoners zal er een samenwerking plaatsvinden (vb. voor onderhoud van de tuinen). Het is nog niet duidelijk welke bevolkingsgroep intrek zal nemen in de appartementen.
Indien de Pit één van de pilootprojecten van het GO! wordt zal de nieuwbouw de deuren openen eind 2010, ten laatste midden 2011.
Anders zal de nieuwbouw langer op zich laten wachten.

3.2. Communicatie

De werkgroep communicatie houdt zich momenteel bezig met de organisatie van de foute avond. Daarnaast evalueren zij ook de blogs (werkt dit, labelen van blogs, enige communicatiekanaal of niet, …).
Jana heeft ondersteuning gekregen van de werkgroep om een enquête op te stellen over de opvang.

3.3. Milieu

Deze werkgroep werkt dit jaar rond het thema moestuin. Zij zijn samen met Tuur (werkgroep-pop) in elke klas uitleg gaan geven over de moestuin.

Iedere klas is opzoek naar een tuinvriend. De tuinvriend is een ouder/grootouder die woensdagvoormiddag (laatste uur) 4 kinderen meeneemt naar de tuin om samen het klastuintje te verzorgen. De leerkracht bekijkt samen met Karen wat er in de tuin moet gebeuren. De tuinvriend wordt hiervan op de hoogte gebracht.

Het atelier van vrijdag 3 april staat in het teken van “tuinen”.
In de voormiddag vindt er een schoolatelier plaats en in de namiddag werkt iedere klas voor/in zijn klastuin.

De werkgroep milieu heeft er een nieuw lid bij, nl. Veggie. Wendy spitst zich toe op gezonde en vegetarische voeding.

De werkgroep wil ook nog natuurkoffers samenstellen waarin opdrachten (voor zelfstandig werk) zitten die natuurgericht zijn. Ouders die bereid zijn te helpen of ideeën hebben zijn welkom.


3.4. Bibliotheek

Tijdens de klusdag zijn de boeken in de bibliotheek netjes gerangschikt. Er moeten nog een aantal boeken ingegeven worden in de computer.
Daarna kan de bib terug gebruikt worden mits er een reglement opgesteld wordt.

3.5. Kunst

Er is een contactpersoon gevonden, nl. Nicolas.
De werkgroep wil kunst integreren in de lopende projecten. Daarnaast werd er gewerkt aan de organisatie van een Pit-muziekfestival. Verder willen zij nog een universele bewegwijzering maken voor toiletten, secretariaat, opvang, klassen,…

3.6. Verkeer

De werkgroep verkeer organiseert het grootouderfeest in teken van verkeer.
Daarnaast organiseren zij een grote fietstocht op vrijdag 24 april 2009.
Zij trachten via Google-maps een oplossing te vinden om het carpoolen te organiseren.

3.7. Klasouders

De klasouders en ouderverantwoordelijke hebben vergaderd om de afgelopen periode te evalueren zowel op klas- als op schoolniveau. Alles wat zij van ouders vernamen of in de wandelgangen gehoord hadden, werd besproken en samengevat in een verslag dat besproken werd met Ewoud. Actiepunten worden meegenomen naar de teamvergadering. De klasouders krijgen feedback via de ouderverantwoordelijke.

4. Mededelingen schoolteam

4.1. Freinet-middenschool

Op 21 april ek. wordt er een info-avond georganiseerd waarop alles duidelijk uitgelegd zal worden.
De 2 vaste leerkrachten worden aangevuld met een leerkracht voor wiskunde en één voor Latijn. Latijn zal in de gebouwen van de MS Prins van Oranje gegeven worden.

4.2. Start evaluatie schoolwerking a.d.h.v. een enquête

In de loop van de volgende weken zal er via een enquête een evaluatie gemaakt worden over de schoolwerking (cfr. enquête vorig schooljaar).
De resultaten zullen besproken worden op het laatste klokhuis.
De kinderen zullen een enquête mogen invullen op hun niveau zodat ook zij hun mening kunnen uiten.

5. Rondvraag

5.1. Klusdagen

Voor de klusdagen wordt er een lijst opgesteld met de uit te voeren werken. Maar het materiaal moet vaak de dag zelf nog aangekocht worden (= tijdverlies).
Daarnaast wordt de vraag gesteld of het niet mogelijk is om voor de “werkmannen” bier te voorzien.

5.2. Verkiezing voorzitter klokhuis en ouderverantwoordelijke

De zittingstermijn van 2 jaar loopt op het einde van dit schooljaar af voor zowel de voorzitter als de ouderverantwoordelijke.
Daarom wordt er een nieuwe verkiezing georganiseerd. Op het laatste klokhuis (15 juni) zullen de nieuwe kandidaten verwelkomd worden.
Belangstellenden voor beide functies kunnen zich binnenkort opgeven.
De procedure van de verkiezing is terug te vinden in de het huishoudelijk reglement van het klokhuis (via de blog van de klokhuisvoorzitter volgt spoedig meer informatie over de planning en organisatie).

De aanwezigen worden bedankt voor hun inbreng en de vergadering wordt om 22 u 35 gesloten.