zondag 15 maart 2009

Verslag klokhuis dd.12/01/09

• Welkomstwoord door voorzitter Paul
• Overlopen van de agenda:
 3 gastsprekers:
- Het LOP: GO! Ouders – ouders in het lokaal overlegplatform
- Mobiel 21 vzw – Marjan Frederix: carpoolen
- Maarten Huls – architect: de nieuwbouw
 Stand van zaken Middenschool Freinet
 De rol van de ouder in Freinetschool De Pit ( ouderparticipatie)
 Opmerkingen / vragen vorig verslag Klokhuis
( alle verslagen terug te vinden op de web- blog van voorzitter Paul)

1. Toelichten van het LOP ( lokaal overlegplatform) – project : GO! Ouders
 GO! – ouders = ouderkoepel van het Gemeenschapsonderwijs ( GO)
Wat? - De belangen van ouders verdedigen in het GO. Informeren en sensibiliseren
- Opstarten van een oudervereniging en deze ondersteunen
- Bemiddelingstaak
- In verschillende overlegorganen zetelen ( bv. VLOR,…)
- Vormingen ( bv. Pesten, verkeer, gezonde voeding,…)
1 gratis vorming kan aangevraagd worden.

‘ GOK’ mét: ( Brochures zijn op school (Pitstop) in te zien/ te verkrijgen)
 Het GOK – decreet heeft als hoofddoelstelling het werken aan gelijke onderwijskansen:
- Recht op inschrijving
- Het oprichten van een LOP : op lokaal vlak werken met verschillende partners ( school en CLB zijn verplicht).
- Geïntegreerd ondersteuningsaanbod in scholen (GOK – uren)
Diest heeft twee LOP’s ( basis – en secundair) met als voorzitter Valère Schodts.

 Doelstellingen ‘GOK’ mét:
- Ouders informeren en sensibiliseren rond de thema’s van gelijke onderwijskansen.
- LOP en GOK bij de ouders bekend maken.
- LOP en GOK op de agenda van ouderraden en schoolraden
- Communicatie vanuit LOP naar ouderwerking
- Ouders betrekken bij LOP – werking via initiatieven / acties.
- Actieve deelname van de LOP – ouders in communicatie, contactname.





 Rol van “LOP- ouder” toelichten:
LOP = orgaan waarin alle directies, ouders, CLB vertegenwoordigd zijn.
- Als ouder meepraten over gelijke onderwijskansen,…
- Uit onderzoek blijkt dat kinderen uit een gezin met minder kansen ongelijke onderwijskansen blijven hebben.
De kennismakingsbijeenkomst wordt op 19 februari georganiseerd. Hiervoor zijn belangstellende ouders uitgenodigd.


2. Pedagogisch item : de rol van de ouder in De Pit:

 Model:- Eerst in subgroepjes verdelen
- De vooropgestelde vragen beantwoorden ( zie vragenlijst)
- Nadien in grote groep synthese maken en discussiepunten aanbrengen.

 Overlopen van de antwoorden op de verschillende vragen ( synthese):
Vraag 1:
a) De belangrijkste motivatie om deel te nemen aan klasgebonden activiteiten :
voeling met de leefwereld van het kind – volgen van de ontwikkeling – rechtstreeks contact met de klasleerkracht of de school.
b) Deelname aan schoolbrede activiteiten:
Aan schoolbrede activiteiten wordt vrij goed deelgenomen.
Vraag2: aan welke schoolactiviteit neemt u niet deel en waarom niet?
Sommige ouders geven aan dat je niet altijd kan vrij nemen voor een activiteit , bv. overdag.
Anderen geven aan dat er niet altijd een oppas wordt gevonden voor de avondactiviteiten.
Er is een diversiteit aan activiteiten en sommige ouders zouden wel eens drempelvrees kunnen hebben om bv. naar een Klokhuis te komen.
Soms is het niet duidelijk of er al dan niet hulp nodig is tijdens een bepaalde activiteit. Er is daaromtrent meer communicatie / duidelijkheid nodig!
Antwoord van coördinator Ewoud: “ouders zijn altijd welkom!”
Door de volle agenda moest de synthese en verdere discussie naar een later tijdstip uitgesteld worden. De verzamelde suggesties zullen door het Dagelijks Bestuur bekeken worden en een verdere actie volgt.

3. Voorstelling Mobiel 21 vzw( Marjan Frederix) – carpoolen ( zie bijlage power-point)
 Samen veilig en milieuvriendelijk naar school.
 Afspraak dat de school de 1e start wat betreft het carpoolen
Rondvraag naar wie interesse heeft, leverde al enkele gegadigden op.
Verdere informatie op de blog van werkgroep verkeer.

4. Overlopen van recente acties binnen de verschillende werkgroepen
 Werkgroep communicatie:
- Circulatieplan – stunt ( “Mega Mindy”)
- Het verwelkomen van 2 allochtone ouders in de werkgroep.
 Werkgroep bieb:
- Het verplaatsen van de boeken naar het lokaal van de opvang ( gedeelte)
- In januari 2009 : Gedichtendag – verdere info volgt nog.
 Werkgroep kunst:
De werkgroep kunst is dringend op zoek naar nieuwe leden!
 Werkgroep milieu:
- Dit schooljaar wordt er gewerkt aan de moestuin.
- Moslogo
- werken aan de koffers



 Werkgroep klus:
De volgende klusdag is in aantocht ( zie agenda).
 Werkgroep opvang:
Deze werkgroep is bezig met het opstellen van een enquête om de behoeftes van de ouders te peilen.
 Tijdelijke werkgroep: ´de nieuwbouw` is in oprichting

De samenstelling van de werkgroepen ( leden) en hun trekker zijn terug te vinden op de webblog.

5. Status Middenschool Freinet:

 In de loop van de komende maanden vinden er info – avonden plaats.
 Nu is coördinator voornamelijk bezig met de sollicitaties ( kandidaat- leerkrachten).
 Momenteel wordt het team bijgestaan door Diane ( = trekker). Zij heeft al een middenschool Freinet opgericht in een andere regio.
 2 leerkrachten die deel gaan uitmaken van het schoolteam:
- Wiskunde + WO ( geschiedenis, aardrijkskunde, fysica, chemie,…)
- Talen (Nederlands, Frans,…) + PO
Een 3e leerkracht wordt extern aangetrokken voor het geven van 4 uur latijn.
Deze maakt geen deel uit van het team.
 Volgend schooljaar start De Pit met een 1e secundair Freinet ( vanaf september 2009) op de vestiging Handelsplein. Er zal een extra unit bijkomen.
Er wordt een stop gezet op 15 à 16 leerlingen.
De kinderen die uit het basisonderwijs van De Pit komen, hebben voorrang.
Er zijn geen graadsklassen.
 Voor het pedagogische luik behoren deze leerkrachten tot het team van de Pit.
 Er zal aangepast materiaal aangekocht worden – naargelang de behoeften.
 De kinderen van de Middenschool mogen naar de voor – en naschoolse opvang.
Sluiting officiële agenda was rond 22.30 uur.

Als extra onderdeel volgde nog:
6. De nieuwbouw:
 De staat financiert de nieuwbouw – architecten vanuit het GO maar ook anderen kunnen ontwerpen aandragen.
 Maarten Huls ( = broer van Ewoud ) is een van de geïnteresseerden en zal in samenwerking met het schoolteam, ouders en kinderen het project, voor een ontwerp van de nieuwbouw voor zijn rekening nemen.
Maarten is bouwkundig ingenieur en zit momenteel in zijn laatste jaar architectuur
( academische opleiding van bouwkunde in Nederland + stage in Nederland)
Hij zal als eindwerk het project van de nieuwbouw van De Pit uitwerken.
Maarten staat onder toezicht van zijn mentor. Deze laatste zal het project nauw opvolgen.
 De bedoeling van De Pit is om zo ecologisch mogelijk te bouwen.
 Voorstelling van andere projecten die Maarten heeft verwezenlijkt binnen zijn opleiding.
 Bijeenkomsten van de werkgroep Nieuwbouw worden op korte termijn georganiseerd. Na een eerste brainstormronde binnen het schoolteam zullen ook ouders en kinderen bij het proces betrokken worden.